چطور رادیاتور را هواگیری کنیم؟

چطور رادیاتور را هواگیری کنیم؟

چطور رادیاتور را هواگیری کنیم؟

چطور رادیاتور را هواگیری کنیم؟

وجود هوا در رادیاتور چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

در صورت وجود هوا در رادیاتور، اولین و مهم‌ترین محدودیت ایجادشده، سرد شدن بخشی از رادیاتور و عدم دریافت گرمای مطلوب از آن می‌باشد. علاوه بر آن، به دلیل وجود هوای حبس‌شده و ایجاد حباب، احتمال بروز سروصدا در لوله‌ها و اتصالات وجود خواهد داشت. همچنین در رادیاتورهای فولادی، احتمال خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات به دلیل واکنش بین اکسیژن با قطعات فولادی نیز وجود دارد.

چطور رادیاتور را هواگیری کنیم؟

به طور معمول، لازم است سالی یک بار قبل از شروع فصل سرما و همچنین در زمان مواجهه با هر یک از محدودیت‌های اعلام شده در ابتدای مقاله، رادیاتورها  هواگیری شوند. حال این سوال مطرح می‌شود که چطور رادیاتور را هواگیری کنیم؟

برای هواگیری رادیاتور به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

برای این کار به ابزار پیچیده‌ای نیاز نیست و تنها با استفاده از یک پیچ‌گوشتی دو سو و یا آچار مخصوص هواگیری که در کیت نصب رادیاتور نیز وجود دارد، یک ظرف گود و یا یک لیوان و دستمال برای جمع کردن قطرات آبی که ممکن است از آن به بیرون بریزد، نیاز است.

توصیه می‌شود از پیچ‌گوشتی هم اندازه با شیار پیچ رادیاتور استفاده شود؛ زیرا از  ساییده شدن شیار پیچ جلوگیری می‌کند.

نحوه هواگیری رادیاتور

  1. ابتدا با روشن کردن سیستم گرمایشی، کمی صبر کنید تا همه رادیاتورهای منزل گرم شود.
  2. حال رادیاتورها را بررسی کرده و در صورتی که بدنه یا بخشی از آن سرد بود و یا صدای شرشر آب از آن به گوش می‌رسید، اقدام به هواگیری آن نمایید.
    • در هواگیری و سرویس‌های سالانه، حتی در صورت نبود علائم اعلام‌شده نیز هواگیری انجام می‌شود تا در طول فصل سرما با مشکل مواجه نشده و عملکرد بهتری از دستگاه داشته باشیم.
  3. به منظور هواگیری مدار رادیاتور بهتر است هواگیری از بلوک رادیاتوری شروع شود که در ارتفاع بالاتری نسبت به سایر رادیاتورها نصب شده است.
  4. شیر هواگیری که معمولا در یک سمت بالایی رادیاتور (چپ و یا راست) قرار دارد پیدا کرده و ظرفی را زیر آن بگیرید تا آب رادیاتور درون آن بریزد.

 

  1. شیر هواگیری را به وسیله باز کردن آرام پیچ آن در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت باز کنید تا هوا از آن خارج شود. همچنین خوب است بدانید، معمولا با چرخاندن این پیج، ابتدا هوای درون رادیاتور و سپس، آب از آن خارج می‌شود.
هواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتور

  1. با متوقف شدن صدای هوا و بیرون ریختن قطرات آب، شیر هواگیری را این بار در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دریچه آن بسته شود. برای سایر رادیاتورهای نیازمند هواگیری، مراحل فوق را تکرار کنید.

  1. در آخر با روشن کردن سیستم گرمایش، در صورتی که از پکیج شوفاژدیواری استفاده می‌کنید، فشار دستگاه را که حدودا باید ۱٫۵ بار باشد، بررسی کرده و پس از گرم شدن رادیاتورها از یکنواخت بودن گرمای آنها اطمینان حاصل کنید.

 

درصورت وجود هرگونه مشکل، با شماره مرکز تماس سراسری شرکت بوتان ۰۲۱۵۱۰۱۱ جهت مشاوره و اعزام سرویسکار مجاز، تماس حاصل فرمایید.